tirsdag 6. september 2022

Hvorfor man bør være interessert og nysgjerrig

Hvorfor man bør være interessert og nysgjerrig

Denne artikkelen er kanskje mest rettet mot yngre, fremadstormende mennesker i alle aldre. Men en ting som er sikkert, er at man ikke kommer langt med å være innesluttet og uinteressert. Det er mange grunner til at det er sånn, og så er det mange som sliter nettopp med å være genuint interessert og nysgjerrig. 

Likevel mener jeg at de to grunnleggende egenskapene kan føre deg langt om det er det du ønsker. For der noen mener man må finne ut alt "sjæl", så kan denne artikkelen nemlig sette fokus på hvorfor det kan være nyttig å øve på å være nysgjerrig og interessert. Nysgjerrighet er sannsynligvis en av de aller største drivkreftene bak systematisk utvikling.

Skape nettverk

Det kan være så enkelt som å lære seg til å spørre ut en person man møter: Hva heter du, hva driver du med, hva interesserer du deg for. På denne måten skaper man en kobling. I logistikken er koblinger veldig viktig, fordi det er disse som leder varer (produkter, komponenter, råvarer, halvfabrikata osv), tjenester (rådgivning, service, vedlikehold, oppgradering) raskeste og mest smertefrie vei. Koblinger er viktig i nettverk, fordi det er så mange enheter å forholde seg til. 

Hva med å alltid ha med deg en liten notatbok, eller gi ut et visittkort, når du møter nye mennesker på en messe, et arrangement eller en konferanse? Du finner ut hvem som kan hjelpe deg å vokse. Det kan hende du også er nødt til å dele din erfaring og kunnskap med dem også, men pytt, du vil jo tjene på det også.

Formidle kunnskap

Når du er nysgjerrig, så lærer du deg å sjalte ut gode og dårlige spørsmål. Ikke ta alt for god fisk, men spør slik at du får gode svar. Dette kan gi deg mye kunnskap du ellers måtte studere mange år for å lære. Interesse gjelder ikke bare i studier og jobb, men kan like gjerne brukes i en dagligdags situasjon. Man vet aldri hvilke muligheter som ligger foran en om man ikke tør å utforske dem. 

Gi/ta kunnskap

Man må finne en fin balanse mellom å gi og ta. Men dynamikken mellom dem kan skape ny innovasjon. Bare tenk på hvordan Sillicon Valley har skapt tusenvis av millionærer bare fordi de jobbet i et åpent arbeidsmiljø der hele tiden nyskapning var en pådriver for suksess. Kanskje kan frøbanken på Svalbard bli et nytt "eventyr". For noe bedre enn å sørge for bærekraftig utvikling, det er noe dette prosjektet er bevis på.

Kjenne miljøet

Når du har skapt nettverk og fått mer kunnskap, så kan du begynne å puste og senke skuldrene. Vi mener aldri at man skal senke garden helt, men du kjenner nå etter hvert miljøet i den bransjen du vil jobbe i. Det kan være helt enkle ting som å kjenne personene i bedriftene. Men du kjenner også til sjargong og uttrykk. Dette er ganske viktig, fordi alle bransjer vil tilnærme seg en måte å snakke på. Det kan være mot et fagspråk, eller nesten som koder for å se om alle er med.

Kjenne entreprenørene

Når du skal drive bedrift, så har du kunder og selgere. Noen av dem jobber direkte i mellomsjiktet mellom stat og privat sektor. Entreprenørene tilbyr materiell, maskiner og skaffer råvarer. Det er viktig å vite hvilken entreprenører som fins og gjerne bli bedre kjent med dem. Da vil de kunne strekke seg langt for å hjelpe nettopp deg. Vil du at de skal strekke seg enda lengre, kan du jo invitere dem på årets julefest eller gi dem reklameartikler med din logo på. Det kan være alt mellom himmel og jord, slik som termokopper med trykk, eller t-skjorter der du har skrevet på en kul skrift. 

Visste du ikke at det var mulig, så sjekk denne nettbutikken som alltid gir deg gode betingelser!

Skape god omtale

Omtaler kan og skal virke begge veier. Det er dumt å bruke omtaler på en falsk måte for å skaffe seg publisitet, selv om man ofte ser slikt på for eksempel trustpilot. Noen omtaler der viser seg likevel å være nyttige, slik som en omtale av DNB, nettbanken som utrolig nok eies av etaten Norge. Vel nok om det, omtaler du andre i gode ordelag, så skal du se at det kan virke positivt på din bedrift også. Alle de overnevnte faktorene er med på å skape gode miljø, og dermed også gode omtaler. Bruk heller tiden på å framsnakke andre, og det gjør man best om man er nysgjerrig og interessert. Da får man jo nye nettverk og kunnskap med på kjøpet.

Skape mer arbeid

Som vi har sett er det viktig å være interessert og nysgjerrig. Selv om man kanskje ikke er det i starten, så kan man alltid dra nytte av det. Derfor bør man finne seg noen strategier for å vise interesse. Det kan være å stille de rette menneskene de rette spørsmålene. Men aldri glem effekten av å gi. Når du gir kan du plutselig oppleve å få nye oppgaver, ja oppgavene som du i realiteten kan leve av. For det er arbeidet som gir til salt på maten. Ikke sant?

Skape samarbeid

Med alle disse fordelene som vi har sett på, begynner vi å nærme oss viktige punkt på listen. For samarbeid er noe som driver samfunn framover. Samarbeid betyr så mange ting:

  • Felles ønske om å bidra
  • Handel med hverandre
  • Utvikling kan skje
  • Fred og fordragelse
Det fins sikkert mange flere punkt. Men bare sett deg ned å tenk litt på det. Uten at man tenker over det, så samarbeider mange flere med hverandre, enn man er klar over. Busselskapet samarbeider med skolene, skolene med budbringerne av melk og brød, budselskapet med bøndene og grossistene, bøndene med produsentene av maskiner og hjelpemidler. Slik går det i en uendelig sirkel av samarbeid.

Skape bærekraftighet

Logistikk kan ha mange gode fordeler, men bruker man den feil, så er den bare til for noen få. Og mye tyder på at man bruker logistikk feil på mange sider av økonomien. Skal man lage bærekraftige samfunn, så må mange flere faktorer inn i regnestykkene. Slike faktorer kan være håndtering av avfall har en pris, støtte til våpenprodusenter må bli ulovlig, aktivitet må ha en økt pris beregnet på å gjøre klimatiltak, utvikling må alltid ha bærekraft som fokus. 

Det er vanskelig å skape engasjement rundt selskaper som blir trykket ned av avgifter, skatter og bøter om de ikke følger reglene. Men det må likevel ikke skygge for mulighetene vi har til å drive samfunnet trygt framover. En del av dette handler også om hvordan vi forvalter verdiene våre her i vesten. Det skal vi komme mer tilbake til senere, og det skal vise seg å være mange, mange muligheter for å lykkes selv om begrepet bærekraft er lagt inn i kalkylen! La oss komme i gang!

Hvorfor Effektr? #fortjeneste #logistikk #bærekraft #bedrift #effektivisering



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommer snart: Hvorfor må man markedsføre seg?

Kommer snart: Hvorfor må man markedsføre seg?